Tuesday, February 21, 2006

1 Sifu, 3 Master.

Topic favourite nie, “Anime”. Dan hari nie aku yg dok main dalam kepala aku, Ialah “Rave Master, One Piece and Shaman King”. Kenapa aku pilih 3 jenis anime nie? Coz this anime mmg syok perabis, supercool, klaka and mmg layak dan patut dikumpul oleh Kipas susah mati Anime.

Sekadar info, kalu nak tahu ketiga2 anime nie datang dari pengaruh yang sama. Ini kerana ketiga2 Pencipta Anime ini lahir dari didikan Sifu diorng iaitu Watsuki Nabuhiro seorng pelukis anime terkenal dijepun. (** ketiga2 anime nie dicipta oleh pelukis yg berbeza). Walaupun dicipta oleh pelukis yg berbeza, ketiga2 anime nie mempunyai persamaan yg sama dimana ceritanya yg berkisar pada karekter2 utamanya. Karekter2 ini dioleh atau dicipta untuk mencapai impian mereka dan karekter2 tersebut akan mengembara demi mencapai impian diorg dan menimba pengalaman. Cuma perbezaan ketiga2 anime nie ialah eleman persekitaran, corak pengembaraan dan jalan citer.



Rave Master. Leh dikatakan ramai yg tau pasal anime nie. Dah berkali2 diulang kat astro channel 17. Yg best pasal citer nie ialah watak dan jalan citer yg boleh buat org ketawa tapi dalam masa yg sama tetap menimbulkan suasana serius terutama dlm bab pertarungan. Tapi yg buat aku tertarik tuk menonton anime nie ialah ader nyer watak2 cute cam “Plue”. Aku pun tak tau jenis ape binatang nie. Dah la tak leh nak berckp, badan dia asyik mengigil aje. Yg biasa kuar dari mulut dia hanyalah “PLUEeeeeee”. “Griff”, nie pun antara karekter yg leh buat org tergelak, ngan aksi dia yg lucu ngan asyik membebel aje. Tapi yg aku tak tahan ader satu watak bernama “Tanchimo” tak leh tahan aku tgk watak nie. Binatang nie jadi kenderaan watak2 dlm citer nie masa mengembara. Yg klaka nyer fizikal cam kangaroo. Tapi kepala asyik geleng laju2.ha..ha…



Shaman King. Nie citer pasal budak skolah yg ader keboleh mengawal roh yg telah mati. Setiap 500 thn ader satu event yg di panggil Shaman fight dimana pemenang dlm shaman fight nie akan ditabal sebagai Shaman king dan akan perolehi roh yg paling hebat antara roh2 yg ader. Aku suka anime nie coz agak heavy sikit berbanding Rave or One piece tapi still ader gak jalan citer yg klaka. Watak kesukaan aku for sure “Amidamaru”, roh yg dikawal oleh Asukura Yoh, watak utama dlm citer nie. Relax aje mcm tuan dia. dan anime nie mmg sesuai ditonton coz dia banyak unsur2 pengajaran terutamanya nilai persahabatan. Cam contoh Ryu, memula watak nie ader musuh kepada Asukura, berjaya dikalahkan oleh Asukura ttp still Asukura menanggap nyer sebagai kawan.



One Piece. Citer sorg budak yg menjadi lanun. Termakan sejenis buah yg menyebabkan badan nie boleh merenggang cam plastic. Mmg lawak perabis, sama seperti anime2 yg aku citer kat atas. Mempunyai watak yg pelik2 dan klaka. Dia bersama kengakwan lanun yg dia kutip semasa pengembaraan. Mengembara bersama untuk mengejar impian diorg untuk menjadi lanun yg terhandal.

Seriouly 4 those y glum tgk lagi. Cari, beli ngan tgk. 4 sure ketagih beb. Tapi kalu yg tak minat citer2 mcm nie tapi still paksa diri tuk tgk baik tak payah. Coz kene ader feel and passion kalu nak tgk anime nie.Cewahhhh!!!yoyo an aje.

No comments: