Saturday, February 25, 2006

Johor Bahru Bandaraya Pondan.

Pagi tadi aku baca la Surat khabar kosmo. Tertarik ngam satu artikel yg bertajuk “JB Cuci Pondan”. Yg buat aku tergelak masa baca surat kabar nie ialah ayat nie: “Pondan semakin ramai di Johor Bharu”. Agak baru perasan ke baru terbukak ke mata tue. aku rasa diorg selama nie do tak perasan kut. Bila dh banyak org report baru la nak bukak mata. Biasa la tue, dah cam Wan Kamalludin lak aku nie. Aku bukan nyer keje ngan Skuad Edisi Siasat pun.

Bukan ape isu lama nie. Bukan takat kat JB aje ader benda nie, kat KL pun ader, Ipoh, Kota Bharu. Ah mana2 aje ader Pondan nie. Melambak la, toksah citer arrr. Dari yg lawa mengalah kan J.Lo or model2 yg biasa kita tgk hingga kan ke Pondan2 tue yg tak perasan kubur dah nak menjemput diorng.

Kalu di JB dulu mmg famous kalu sebut Jalan Dobi. Perghh!!! Mmg penuh nak Pondan @ Bapok (aku lebih suka guna istilah bapok). Seriusly masa tue lalu kat Jalan nie mmg leh buat org meleleh arrr air liur. Mmg lawa2 beb bapok2 kat sini dulu. Pakai jangan citer la, naik terkuar isi kat depan tue dan kalu pakai skirt sesingkat yg mungkin arrr. Mmg sapa yg baru 1st time lalu kat situ ingat mmg pompuan betul la. Ha…ha…. Tue la yg aku lalui masa blaja. Asal ader coursework aje and coursework tue kat JB, mlm atau lebih tepat lagi tengah mlm. Aku ngan member2 aku naik kete then pusing2 Jalan Dobi nie tgk bapok. Kira buat Night Safari cam Zoo Taiping la. Syok beb tgk bapok2 nie. Berapa kali dok dapat “flash” dari bapok2 nie. Tapi masa lalu tue kitaorg make sure la tingkap tutup abis. Tak berani beb bukak tingkap luas2. penah dulu member aku citer, dia lalu la tgk bapok ngan kengkawan dia. member dia yg drive nie leh mengatal berhenti kat tepi bapok nie nak berborak. Dia pun turun kan tingkap then borak la, borak punyer borak. Bapok nie sudah suka ape lagi bapok nie tarik muka member aku nie, dia buh muka member aku nie kat dada dia. ambik ko!!…tobat member nie taknak tgk bapok lagi. Suwey kata dia.ha….ha….

Tapi tue citer dulu, sekarang nie dah takde dah “Bapok Jalan Dobi”. Kalu ader pun sisa tinggalan zaman perang la meaning bapok2 tua.ha…ha… dah bersih dah jalan nie. Laluan kat jalan nie pun dah diperindahkan tak mcm dulu. Tapi still bapok nie ader kat JB nie. Dan port yg utama yg aku tau kat Jalan Susur. Depan kedai motor yg bukak 24 jam la aku rasa. Ramai org dok datang mostly Biker from Singapore. Dan kat belakang lak port bapok2 nie. Mungkin kat sini selamat sikit kut, coz kalu kene rush leh lari masuk hutan kat sebelah menyorok. Atau mungkin dekat sikit kut ngan umah diorg, ialah kebanyakan bapok nie dok kat “Saujana”.

1 comment:

amir said...

haha..
kt jln susur still ade skang..
aq pn buat night safari kt situ..hhaha
tp,pntu tingkap smua kasi ttp rapat2 maa..haha..cuak dowh..