Thursday, February 23, 2006

Orang yg paling banyak masa kat dunia….



Ayat nie dah sebati ngan aku. Ialah setiap kali kalu kengkawan tanyer ke, pakcik makcik aku ke or sesapa la tanyer kabar aku baik yg telephone or yg datang umah, mesti akan terkeluar ayat nie. Betul ape la nie mmg aku la antara org yg paling banyak masa sekali kat umah dan kebanyakan masa itu aku habiskan dirumah family aku kat Segamat.

For those yg masih lagi tak tau.sebenarnya aku accident. Masuk ari nie 23/02/2006 genap 2 bulan 23 hari aku kat umah. Ha…ha…baru nie aku sedar baru yg tak sampai 3 bulan pun aku kat umah. Takde la lama sangat pun. Tapi terasa cam lama tue. Ialah mana tak terasa lama. 1 ½ bulan aku dok terlantar aje kat atas katil aje. Tak banyak bergerak la. Kalu aku nak makan tak mak abah aku yg antar, adik aku hidangkan tuk aku. Kalu nak tgk tv dah tersedia kat depan mata.sama gak ngan nak tgk movie. Computer dok kat sebelah katil aje.

Rutin harian aku masa 1 ½ yg pertama nie aku abiskan ngan berehat secukupnya la. Biasa nya 9.00 pagi paling lewat pun kul 9.30 pagi aku bangun. Sarapan dh tersedia tuk aku. ( sebelum tue aku dah la basuh muka ngan gosok gigi la, takkan terus makan aje kut).lepas breakfast aku abiskan masa ngan tgk tv. Nasib 1 ½ bulan yg pertama tue aku kene time cuti sekolah. So takde la bosan sangat.layan “school break special” la. Abis semua citer kartun yg ditanyangkan aku dok tonton. Dah tue aje yg mampu aku buat. Masa tue nak duduk pun tak mampu. Bukan tak boleh duduk tapi penat. So baring aje la aku masa tue. Bila tv 1 sampai 8 pun dah takde rancangan yg best (biasa nye lepas zuhur dah takde citer best la). Aku dok bantai tido aje sampai ke petang. Karang kalu dah petang mak aku dok anta kan minum petang buat aku. Cam biasa la air kegemaran aku “kopi” plus pisang goreng, lempeng ke or jemput2 pisang atau ikan bilis. Kalu petang tue mak ngan abah aku kuar pegi pasar minggu, aku suruh la mak aku belikan ayam goreng ke, apam balik atau ape2 yg teragak nak makan.

Mlm lak aku abiskan masa ngan menonton tv la. Dah mmg jadi rutin la tgk tv sampai ke tengah mlm. Tue pun depend, kalu mlm tue ader citer yg best mmg sampai ke pagi pun takpe. Tapi kalu mlm tue dari tv 1 sampai 8 pun takde rancangan yg best. Mmg aku on aje computer. Kalu tak tgk wayang, aku main game. Then palagi tido la. Tue la yg aku lakukan sepanjang masa masa aku kat umah nie. So camner, betul tak aku ckp aku antara org yg paling banyak masa kat dunia. Ramai gak org dok jelous kat aku especially member se opis aku dan officer aku. Kengkawan aku yg lain pun dok citer gak kat aku. Antara kata yg biasa aku dengar.”best la ko dok umah aje, makan minum ader org tolong jaga”,”wah makan gaji buta betul ko yek’. Ha..ha...tapi cuba korang org baca betul2 posting aku nie. Ape perasaan korang?. Pada member2 aku kalu aku jumpa jawapan senang yg aku leh bagi kat diorg ialah.”kalu korang nak rasa senang idup cam aku, berehat kat umah, makan minum ader org jaga plus ko dok umah gaji still masuk”. So accident la cam aku accident nie but make sure kaki tue patah. Baru lama sikit ko kat umah.ha…ha… Tapi aku juz berseloroh aje la ngan member aku. Tue pun aku juz citer kat member baik aku aje la ngan org lain tak nak la aku ckp camtue. Dah cam mendoakan lak.

Pasal ape aku dok citer benda2 nie pun, pasal aku nak bagi tau korang even la nie mmg betul aku adalah antara org yg paling banyak masa kat dunia but pada masa yg sama aku lah antara org yang paling boring sekali. Bosan sebenarnya lama2 dok terperuk kat umah nie ngan pergerakan yg terbatas. Korang tak rasa boring ke kalu jadi cam aku nie? Kalu aku leh putarkan masa, for sure aku dah betul waktu tue. Tapi benda dah kene. So terpaksa la menangung ngan hati yg terbuka. Tue pun aku bersyukur pada yg esa, takde la teruk mana keadaan aku nie dan masih lagi diberikan peluang bernafas di muka bumi nie.”Syukur Alhamdulillah”. For those yg baca jurnal nie. Berhati2 la kat jalan raya, sentiasa alert masa memandu or menunggang tue. Cam aku nie. Dah nak menyesal pun dah tak guna dah. Lepas nie nak lasak2 sangat pun dah tak boleh. Nak main rugby pun dah tak boleh, nak berlari pun aku rasa susah sikit kut.kira dah terbatas sikit la. So ingat la nasihat aku nie key.

No comments: