Saturday, December 08, 2007

The Golden Compass


Puas gak aku dok pujuk Ebet tgk wayang mlm td. ialah semua nie sebab Ajie tak jadi nak follow sekali pasal esok dia keje. Akhirnya termakan pujuk gak mamat nie. kalu diikutkan plan mlm nie nak tgk citer "Hitman" but tayangan dah abis la plak. So our second choice would be "The Golden Compass".





Sinopsis The Golden Compass:Berdasarkan sebuah novel fantasi oleh Philip Pullman mengisahkan satu pengembaraan menakjubkan yang penuh khayalan dan keajaiban. The Golden Compass mengisahkan sebuah dunia yang membentuk satu metafor di mana semangat manusia di jelmakan melalui binatang-binatang yang boleh berkata-kata, di mana terdapat beruang yang saling berperang dan juga wujudnya Gyptians. Kisah ini bermula apabila Lyra (lakonan Dakota Blue Richards), seorang kanak-kanak berumur 12 tahun yang meminta pertolongan daripada Marisa Coulter (lakonan Nicole Kidman),apabila kawan karibnya diculik oleh sebuah pertubuhan rahsia dikenali sebagai Goblers tetapi dikhianati oleh Marisa yang mempunyai agenda lain untuknya. Dalam menyelamatkan kawan karibnya itu, Lyra sebenarnya, dia terpaksa menyelamat dunia dari anasir-anasir jahat.


memula aku assume juz abis camtue aje. coz aku pun tak penah nak review kat internet or mag sebelum menonton filem nie. but bila in the end of movie baru aku tahu filem nie ade sequel nyer. Seperti yang diceritakan dalam sinopsis diatas, this is a fantasy movie based on fatansy novel. So bila diolah menjadi sebuah filem, ia membuatkan kita berfikir seolah2 wujudnya dunia seperti itu. the graphic in the movie...wow amazing absolutly amazing. binatang yang boleh berubah-ubah, plus kenderaan2 yang digunakan di dunia itu pun di cipta dengan begitu halus dan baik sekali. Pelakon yang membintangi filem nie pun tak kurang hebat, Nicole Kidman, Daniel Craig, Eva Green plus tidak lupa Dakota Blue Richards). kalau korang tanyer aku best ke tak citer. aku berani kata citer nie best dan berbaloi unutk di tonton.

No comments: