Monday, March 06, 2006

Citer Pasal Kawin



Sabtu lepas mak aku dapat panggilan telefon dari Poksu aku yg datang umah ari tue. Poksu aku kata yg Mimie nak tunang. Ha…ha… terperanjat kejap aku satu family. Ialah mana tak terperanjat, masa dia dtg umah aku ari tue mmg ader gak dia citer pasal nak tunang nie. Tapi takde la dlm masa terdekat nie. Poksu aku nie tak la berapa berkenan ngan calon anak pompua dia nie. Pasal mamat nie keje tak tetap lagi. Tue yg masa merisik Poksu aku nie latak mahal sikit hantaran. Tapi tak menyangka la mamat nie nekad gak. Ha…ha…. Org dah suka, nak buat camner, mahal tak mahal, kalu dah suka terpaksa la terima. Kene kerja keras sikit la lepas nie.

Lepas mak jawab panggilan tue aku dok borak la ngan mak aku. Aku tanyer la kalu ader org masuk minang adik aku, mak letak berapa. Ialah pasal adik aku nie kan pompuan, mana tau kut2 ader org masuk minang adik aku nanti. sebab itu aku tanyer mak aku. Mak aku jawab ikut kemampuan org tue la. kalu org tue mampu 6 ribu, so 6 ribu la hantaran. Tapi kalu kurang pun mak tak kisah, buat ape letak mahal, menyusahkan aje nanti. uat ape pasal kawin nanti kene berhutang. lagi pun mana ader org letak bawah dari 5 ribu lagi kalu ader org masuk minang. Dan kalu yg masuk minang tue pakwe adik aku, so pandai2 diorg la nego nak letak berapa hantaran. Alamak sempoi nyer mak aku nie. Tetiba lak mak aku tanyer aku. “Dah ader calon ke?”. Nyeh…nyeh….sepatah kata Siti Nurhaliza bila diajukan soalan sensitive nie “no komen”. Bukan aku ckp kat mak aku “no kemon” nie. Tapi kat blog nie la. Segala perbincangan antara aku ngan mak aku pasal aku dirahsiakan dahulu…ha….ha…

Mak aku nasihat kat aku, kalu aku dah ader calon, kumpul la duit daripada sekarang. Pikir target bila nak kawin dan kenal ngan betul latar belakang keluarga calon tue. Nak kawin sekarang dah tak mcm dulu. Dulu senang, tak sesusah sekarang. Itu antara pesanan mak aku kat aku la. Betul gak kata mak aku nie. Dari dulu gak aku dok terpikir pasal benda nie. Ialah sampai sepatah kata mak aku nie. Aku nie bukan makin lama, makin muda. Ialah nanti kalu kawin lelambat, aku dah pencen keje , tapi anak masih kene tanggung lagi. Semua tue kene pikirkan. Dan aku dok pikir dan renung tentang kebenaran nak kawin dulu tak sesusah sekarang seperti kata mak aku tue. Sebagai contoh org sekarang dah pandai demand. This fact bukan saje aku made up by myself but dari pandangan org dan pemerhatian yg aku dapat bila bertanya pendapat dari pada kawan2 or saudara mar aku. Seperti kebanyakan org kata. Kalu anak perempuan tue blaja tinggi sikit or keje bagus mula la letak mahal. Kononnya kira fair arrr. Ialah kene la ngan kerja or taraf pelajaran tue. Dan kalu anak tue takde ape pun still letak mahal pasal pihak lelaki sanggup ngan hantaran tue. Setelah berbincang sesame sendiri. Aku bercerita nie pun bukan sesahaja cerita, aku citer berdasarkan pengalaman aku melihat sendiri or mendegar citer dari kawan2 yg dah pun bertunang atau yg dah berkhawin. Perit beb bila mendengar citer2 nie. Yg susah cam member aku nie la. keje siang dan malam, buat overtime, outstation sana sini dan ader sampai jual kereta semata nak kawin. Mcm contoh sepupu aku yg berkhawin ngan pilihan dia sendiri, org tua sebelah perempuan letak sampai 8 ribu serba berdiri atas alasan tue la satu anak perempuan tunggal dalam keluarga. Tapi sepupu aku terima jugak sebab dah suka. Dan ader seorg kawan perempuan aku, org kampung dok citer mak dia mcm nak jual anak punca masa tunang makcik dia letak harga hantaran tinggi.hai cam2 la.

Tapi aku suka kisah ttg sorang member aku nie. Sampai sekarang aku dok respect ngan cara dia. mmg salute abis la. dah khawin pun member aku nie dan bakal melahirkan anak. Pada permulaan dulu kawan aku nie nak la khawin lambat sikit. Ialah nak cari harta dulu dan awek dia lak pun setuju. Tapi tah camner ader sekali tue, awek dia suruh dia masuk minang. Puncanyer pasal tekanan dari family awek dia suruh ikat pasal ramai sangat yg dok merisik awek dia nie. Kawan aku nie mengelabah la. ialah baru nak idup baru merasa pakai kete baru dah awek ajak kawin. Tapi dah saying punyer pasal, member aku nie ikat la tali pertunangan. Memula mintak hantaran tinggi sikit la dari pihak pompuan. Member aku nie gi jumpa family awek dia slow talk. Ialah citer la yg dia tak mampu nak menyediakan duit sebanyak tue tapi insyallah dia leh jaga awek dia ngan baik la nanti. alhamdulillah dapat dikurangkan mengikut kemampuan kawan aku nie. Ape yg buat aku salute tue cara member aku nie. Sanggup bersemuka ngan keluarga awek dia explain pasal benda nie. Mmg sempoi abis la. wa salute lu beb….salute gilak..

Itu citer kawan aku la. harap aku nanti punyer kekuatan mcm kawan aku nie la and hopefully masa aku nanti thing will run smoothly la. Insyallah. Berbalik lak masa berborak ngan mak aku ari tue. Mak aku leh lak wat lawak, ader ke mak aku ckp mak suka kalu ko dapat calon cam nurse or cikgu ke. Senang nanti leh ikut pindah. Ialah tak nak la nanti bila dah kawin nanti sorang kat Johor dan sorang lagi kat Kuala Lumpur. Ha...Ha… tergelak besar aku kejap. Aku pun ckp la kat mak aku nie yg aku nie bukan jenis suka mengurat2 anak dara yg lalu kat depan mata dan kalu dah jodoh kita ngan org yg kita suka tapi jauh nak buat camner. Melawak lak mak aku nie.ha….ha….

No comments: