Sunday, March 26, 2006

Unforgettable Memory..


For those yanag tgk Majalah 3 mlm tadi, mesti ingat kan segmen pasal “Kepala Air”. For those yang tak tau, Fenomena “Kepala Air” nie terjadi kat kawasan Air terjun or tadahan air kat kaki bukit or gunung. Punca dia bila hujan lebat, air akan bertakung kat kawasan tinggi. Bila dah tak mampu nak menampung air itu akan melimpah kebawah dan kuasa kemusnahan yang di bawak. Seriusly korang mesti taknak tau nyer, amat dasyat.

Aku bukan sengaja ckp aje, coz aku sendiri pernah mengalami situasi mencemaskan nie. Situasi yang nyaris meragut nyawa aku dan kengkawan aku suatu masa dahulu. Hish! Ngeri bila diingat kan situasi tue. Benda nie jadi masa aku blaja kat U dulu, kalu tak silap aku. Masa tue aku dalam semester 3, ader program gotong royong kat kolej aku. Then tah camner member aku nie ajak gi Mandi kat Gunung dan gunung yang dimaksudkan adalah “Gunung Ledang”. Masing2 dok setuju nak pegi, transport pun ader. So off we go without say a word to other. Just kitaorg yang pegi aje tau.

Bila sampai tue, ramai org yang dtg berkelah. Ialah weekend, mmg la penuh ngan org. so kitaorg pun cari la port yang best plus jauh sikit dari org dan kitaorg buat hal2 kitaorg arrr. Bila dah puas mandi tue, aku ajak la sorang member aku nie (kitaorg panggil dia Coke) menyusur batu2 nie naik keatas. So off we go panjat batu2 kat tepi air just nak view scenery yang ader. Masa tue cuaca mmg cerah arr, mmg takde tanda nak hujang. Then suddenly masa kitaorg tgh syok menyusur tue, rasa mcm tak sedap hati aje. Tetiba suasana cam makin mendung, plus aku tgk air makin keroh ngan deras. Aku pun sound la coke ajak turun kumpul ngan bebudak. But turun nie kita ikut track arrr tak mau menyusur pasal aku rasa cam tak best aje. Alhamdulillah once kitaorg sampai aje kat track, tetiba kita nampak air deras datang. Mmg nasib kitaorg baik la, kalu lambat sikit. Alamat dah hanyut bawak dek air arr. Cepat2 aku ngan coke turun tgk kengkawan yang ader kat bawah. Masa turun tue dah boleh dengar suara teriakan org mintak tolong. Bila aku ngan coke sampai aje. Tgk kengkawan yang lain dah dok terperangkap kat atas batu coz tak sempat nak naik kedarat plus sorang member aku (Drum) lak dihanyutkan oleh air tapi bernasib baik dapat paut kat batang paip yang merentangi laluan air. Aku dan coke cuba la selamatkan kengkawan yang dok terperangkap tue. kitaorg panjat batu yang plus hulurkan tuala2 yang dijadikan tali untuk naikkan kengkawan yang lain. Alhamdulillah semuanya selamat, Cuma kita tak berani nak selamat kan Drum aje. Ialah masing2 panik ngan tak tau nak wat camner. Apa yang kitaorg mampu buat ialah carikan org yang leh tolong Drum. Nasib baik bantuan tiba dan drum dapat diselamatkan.

Seriously kemusnahan yang dibawa mmg sungguh dasyat, banyak gak yang terkorban dihanyutkan air. Perkara yang aku tak boleh nak lupa, satu keluarga cina merayu kat aku tolong selamat kan anak dia kat seberang. Takut gak pada mulanya nak sebarang. Tapi bila aku rasa jembatan gantung cam selamat, aku beranikan diri gak untuk seberangi jambatan tue, tapi malangnya anak perempuan keluarga tue dah pun meninggal. Keadaan mayat alamak sadis beb. Tapi nak buat camner dah ajal, so aku ngan org ramai hanya mampu naikkan aje mayat anak dia. Meraung mak budak perempuan tue pasal dah kehilangan salah sorang dari anak dia. tue yang aku ngan member lain bersyukur pasal kitaorg tak pape. Kalu terjadi pape, puas nanti nak menjawab. Dalam kejadian nie, ape yang kitaorg dapat tau 3 org mati dan penyudahnyer kiatorg balik kene marah ngan warden pasal cabut program gotong royong.

Akibat dari kejadian tue, ader dari kawan aku yang tobat tak mau mandi lagi kat air terjun pasal fobia. Sampaikan air laju yang turun dari atas bukit pun member aku ader yang dok paut tiang masa nak naik tangga. Semuanya pasal fobia kepala air nie la. well 4 me walaupun still takut, tapi aku lebih berhati2 lepas insiden tueJ

No comments: